Zdrowe ciało – szczęsliwe „ja”!


 

"Tej to dobrze, je za dwóch i nie tyje”. „Mało jem, a wciąż przybieram na wadze, mam kiepskie geny, babcia też była otyła”. „ Te worki pod oczami i szara cera to u nas rodzinne”. „A wujek koleżanki pił, palił i jadł tłusto i dożył 90-siątki!”. Bardzo lubimy zdejmować z siebie odpowiedzialność za stan naszego zdrowia i obarczać nim „geny”. Tymczasem badania nad chorobami cywilizacyjnymi – miażdżycą, nadciśnieniem, chorobami serowo-naczyniowymi, cukrzycą czy nawet chorobami neurologicznymi – pokazują, że najważniejszy jest …styl życia. Popatrzmy na dane procentowe: czynnikami, które decydują o stanie zdrowia są:
- czynniki genetyczne – 16-20%;
- opieka zdrowotna – 10%;
- czynniki środowiskowe –zaplecze materialne i środowisko społeczne, w którym żyjemy – 20%
- styl życia (sposób żywienia, aktywność fizyczna, picie alkoholu, palenie papierosów) – 50 %
 
Skoro „styl życia” ma tak duże znaczenie dla naszego zdrowia popatrzmy, co kryje się pod pojęciem „zdrowia” i „stylu życia”.
Potocznie zdrowie określane jest jako stan dobrego samopoczucia, czujemy się zdrowo, kiedy nie chorujemy i dobrze się czujemy fizycznie.
Wg WHO Światowej Organizacji Zdrowia zdrowie to „całkowity dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny”, nie tylko „brak choroby lub niedomagania”.

Na pojęcie zdrowia składa się kilka elementów:
zdrowie fizyczne – prawidłowe funkcjonowanie organizmu, jego narządów i układów;
zdrowie psychiczne , na które składa się z kolei:
♥ zdrowie emocjonalne – czyli zdolność do rozpoznawania uczuć oraz ich wyrażania w odpowiedni sposób, umiejętność radzenia sobie ze stresem, napięciem, lękiem, agresją, przygnębieniem. 
♥ zdrowie umysłowe – czyli zdolność do jasnego i logicznego myślenia; 
♥ zdrowie społeczne – czyli zdolność do nawiązywania, podtrzymywania i rozwijania prawidłowych relacji z innymi ludźmi; 
♥ zdrowie duchowe – czyli zasady i sposoby osiągania wewnętrznej równowagi i spokoju, u niektórych osób związane z wiarą, praktykami religijnymi.

W zdrowym stylu życia kluczowe jest połączenie wiedzy o zdrowym, świadomym odżywianiu z wiedzą o sobie samym.
Na zdrowy styl życia składają się różne elementy, nie ma tu hierarchii ważności, wszystkie są jednakowo istotne.
 
♥ świadome odżywianie – jest wiedzą o tym, czego potrzebuje moje ciało, co toleruje lub nie. Równie ważny jest rozwój świadomości emocjonalnej – czy nie zagłuszam emocji niezdrowym jedzeniem;

 wybieranie zdrowej żywności – staram się usunąć z mojego jadłospisu – i to samo robię najbliższym – produkty pełne toksyn, wyprane ze składników mineralnych i witamin, przepełnione konserwantami, ulepszaczami, drożdżami itp.

♥ nastawienie psychiczne – jak radzę sobie z codziennym stresem, czy zachowuję optymizm, mniej narzekam, mam więcej wiary w siebie?  Czy akceptuję siebie i pracuję nad poprawą poczucia własnej wartości?

♥ aktywność fizyczna – codzienna, nawet ta drobna, nie wysiłkowa. Poprawia przemianę materii, pomaga zachować sprawność fizyczną, radość, dotlenia nasz umysł i ciało;

♥ techniki relaksacyjne – ćwiczenia uważności „tu i teraz”,  stosowanie technik radzenia sobie ze stresem, zmęczeniem, wyczerpaniem; to korzystanie z zabiegów, masaży relaksacyjnych, słuchanie muzyki czy lektura książki;

♥ monitoruję i dbam o moje ciało –  regularnie chodzę na profilaktyczne badania lekarskie, stosuję zabiegi pielęgnacyjne, pozwalam sobie na zadbanie o moje ciało

♥ zdrowy sen – pamiętam o odpowiedniej dla mnie ilości godzin snu, dbam o odpowiednią jakość snu, nie okradam swojego ciała i umysłu z należnego mu snu.

Zespolenie wszystkich elementów pozwoli na cieszenie się naszym życiem, jego radościami, ale także pozwoli na pokonywanie codziennych trudności i kłopotów. Zdrowe ciało – szczęśliwe „ja”!  



Komentarze